viernes, 28 de septiembre de 2012

Pissarres digitals


La primera pregunta que ens cal respondre és “perquè necessitem una pissarra digital a l’aula si ja en tenim una de tradicional?” Si només tenim en compte factors econòmics, el cost d’una pissarra digital interactiva por ser fins a tres vegades superior que el d’una pissarra de guix. Així doncs, no són els diners els que fan decantar la balança sinó que són els beneficis tant per l’alumnat com per al professorat que se n’obtenen. I és que com a formadors del segle XXI hem de saber utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) com una eina més en l’activitat docent, i això inclou les pissarres digitals.

Hi ha dos tipus de pissarres digitals segons si són interactives o no. La pissarra digital (PD) que no és interactiva està formada per un ordinador connectat a internet i un canó de projecció que mostra en una pantalla el mateix que hi ha en el monitor de l’ordinador. Té l’inconvenient que només es pot interactuar des del teclat i el ratolí de l’ordinador. En canvi, la pissarra digital interactiva (PDI), a més de l’ordinador i el projector, té un tauler interactiu que ens deixa escriure-hi a sobre directament i ens permet controlar els programes informàtics amb un punter o fins i tot, amb el dit.


Una altra elecció que hem de fer és el programari. En el cas de la URV va seleccionar SMART ja que és un programa fet específicament per als educadors. Les seves funcionalitats bàsiques són la creació de pàgines; la selecció d’àrees i objectes; la disposició d’eines per esborrar i de llapis de diferents colors i mides per escriure o destacar informació; la inserció d’imatges; els enllaços a altres documents o adreces web; la importació i exportació de documents; l’edició de plantilles; una escriptura de teclat amb els recursos bàsics del tractament de textos que fins i tot és capaç de reconèixer la grafia d’una persona i la canvia a qualsevol tipus de lletra; i també poder anomenar i desar les activitats que s’han fet.

La incorporació de pissarres digitals a l’aula suposa uns beneficis i avantatges tant per l’alumnat com per al professorat. Les classes són més atractives i els alumnes estan més motivats; permet centrar l’interès dels alumnes amb eines com les transparències; fomenta la participació i la interacció entre l’alumnat; facilita el treball amb metodologies diferents com ara el treball individual, el treball cooperatiu o el treball per grups; permet que els recursos es puguin adaptar a qualsevol àrea i nivell d’aprenentatge; facilita l’atenció a la diversitat amb eines com la lupa en el cas d’alumnes amb deficiència visual; i també permet enregistrar les accions de la pissarra amb veu per a gent que no pugui atendre presencialment una classe o una conferència.

          Tal i com hem comentat, les pissarres digitals s'adapten a qualsevol nivell d'aprenentatge:


En el cas de l’aprenentatge de segones llengües disposem d’un ampli ventall de possibilitats i de recursos d’idiomes per a pissarres digitals. Algunes adreces d’interès:


          En aquest vídeo podem veure un exemple de la utilització de les pissarres digitals en una classe d'anglès d'educació infantil.


Així doncs, no hem d’oblidar que els recursos tecnològics suposen un canvi en el funcionament i les possibilitats d'una aula, són una eina molt útil per a l’activitat docent però no són la única. Com a educadors hem d’educar alumnes de diferents sectors socials, amb molts nivells educatius, amb diferents tipus d'aprenentatge, i hem de vetllar perquè tots es puguin adaptar i siguin capaços d'avançar i millorar.

5 comentarios:

  1. Genial, aquest tipus d'eines haurien d'implementar-se a totes les aules possibles. Aprofitar les noves tecnologies per a la educació es una de les claus per enriquir les aules. La pissarra digital es una eina on l'educació arriba a l'alumnat d'una manera amena i estimulant.

    ResponderEliminar
  2. Les noves tecnologies permeten que els alumnes amb discapacitats visuals o auditives es sentin d'una manera més inclusiva a les aules i per tant es senten protagonistes del moment en el qual participen.
    Per altra banda, penso que es tracta d'una bona inversió que ofereix un resultats molt positius per a totes les persones que es troben dins de l'aula, fins i tot pel que fa al professor. El professor, amb l'ús de les pissarres digitals, s'obliga a reinventar cada classe i no quedar-se obsolet amb les explicacions que es donaven fa 20 anys.

    ResponderEliminar
  3. Aquests tipus d'avanços són vitals per a que hi hagi una evolució, al obsolet sistema educatiu espanyol.

    ResponderEliminar
  4. Les pissarres digitals, són cada vegada més precents a les aules, tot i que malauradament no totes les escoles disposen de recursos suficients, PDI, per realitzar activitats amb els alumnes. El fet d'utilitzar les pissarres digitals ajuda als alumnes al seu aprenentatge, ja que estan molts més motivats per utilitzar-la i millorar els seu nivell de coneixements!!!
    Molt interesant el tema!!!

    ResponderEliminar
  5. Jo, que sóc professor a Batxillerat, no n'he fet servir mai a classe, però crec que són una eina molt útil per a la docència tal i com he pogut apreciar quan he substituït a companys malalts o absents.

    ResponderEliminar