domingo, 7 de octubre de 2012

El mètode Artigal

Explicar contes ensenya llengua a qui els explica.

Josep Maria Artigal és un mestre i investigador català que ha desenvolupat un mètode innovador per a l’aprenentatge de llengües estrangeres a Educació Infantil. Aquest mètode proposa una manera de construir l’aprenentatge de la llengua estrangera entre els tres i els set anys. El mètode està basat en contes senzills i significatius per als alumnes on ells hi participen de forma activa. J. M. Artigal va detectar que un dels principals problemes era que els alumnes aprenguessin a utilitzar la llengua i així va ser com va plantejar la seva hipòtesi: 

Les llengües no s’aprenen primer i s’usen després. S’usen i és llavors quan s’aprenen. És a dir, s’aprèn a parlar parlant.

D’aquesta manera J. M. Artigal afirma que les coses no s’aprenen quan algú ens les explica sinó quan les fem i som nosaltres qui després les expliquem a algú altre. Així doncs, la llengua s’aprèn quan algú l’usa amb algú altre, i és aleshores quan l’acte didàctic d’explicar un conte consisteix a situar l’alumne en posició de qui l’explica. 

          J. M. Artigal en una classe d'Educació Infantil: 

Segons J. M. Artigal la clau de l’aprenentatge de segones o terceres llengües no està en quantes llengües ensenyem, ni tan sols quan les ensenyem, sinó que la clau està en com ho fem. 

          En aquest vídeo podem veure informació més detallada sobre el mètode: 



Bloggers, què us sembla aquest mètode? Esteu d'acord en que explicar contes ensenya llengua a qui els explica?


6 comentarios:

  1. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
  2. Em semblen molt be tots els mètodes no tradicionals com a forma d'aprenentatge.
    La innovació es clau per progresar!

    ResponderEliminar
  3. Trobo que és un mètode original i productiu capaç de mostrar als més petits la part divertida de l'aprenentatge. Gran article!

    ResponderEliminar
  4. Molt bon article. Trobo que és una gran reflexió entorn de l'ensenyament en si, les coses s'aprenen més ràpid, millor i es mantenen durant més temps si són dinàmiques, participatives, properes, no tan sols en l'aprenentatge d'una segona o tercera llengua.
    També és de lògica, tots nosaltres vam aprendre primer a parlar (la nostra llengua materna) abans d'anar a l'escola i que ens ensenyessin les lletres, les normes d'accentuació, etc., i amb les llengues estrangeres es preten fer al reves: primer aprendre la gramàtica i després parlar-la. Soc partidaria que aquest no és el camí i aquest nou mètode podria millorar aquest aspecte i per tant facilitar l'aprenentatge. Apa doncs, ara a posar-lo en pràctica.

    ResponderEliminar
  5. És un molt bon mètode per a que aprenguin anglès des de ben petits! I al ser tan visual i participatiu fa que els xiquets estiguin atents! Enhorabona pel projecte!

    ResponderEliminar
  6. Penso que es tracta d'un mètode molt positiu i productiu. Els nens i nenes,els alumnes necesditen apredre de forma no imposada, hi ha d'haver una motivació cap a l'aprenentatge entre moltes d'altres,i quina millor manera de fer-ho a través d'un conte?
    Bona feina!

    ResponderEliminar