miércoles, 10 de octubre de 2012

Tot un repte per a l’escola

La Laura es va apropar a la mestra i va dir-li: 
“Teacher, l’altre dia vaig anar al ZOO
 amb el meu DADDY i la meva MUMMY 
i vaig veure un TIGER, un LION,
 un MONKEY i una SERPENT!”


L’aprenentatge de l’anglès a l’educació infantil ignora un dels perills més grans que, fins ara, a moltes escoles ha passat desapercebut: les sessions amb l’especialista esdevenen autèntiques maratons d’activitats dinàmiques i variades que no contemplen ni pauses ni silencis.

Els nens saben que durant una estona no pararan de fer coses diferents, però els costarà pair la sessió si no hi ha temps per al recolliment col·lectiu i individual d’allò que s’ha fet. Un temps d’immersió sense pauses no és doncs temps natural per a “viure” l’anglès. La freqüència és essencial, però la durada i intensitat de les sessions han de garantir que el nen no es trobi en un moment artificial diferent sinó en una continuïtat natural d’allò que fa, vol saber i pot ser cada dia. És per això que sovint s’ha considerat que optar per petites dosis de vint o trenta minuts tres dies a la setmana és millor que plantejar una hora només un cop per setmana (drip-teaching).

L’especialista ha de ser model de llengua, capaç d’interaccionar constantment i aprofitar oportunitats per ampliar i repetir en anglès les produccions orals dels infants, sempre reforçant positivament la seva participació.

La introducció d’una llengua estrangera a l’Educació Infantil és un projecte d’escola i, com a tal, necessita que tota la comunitat educativa hi jugui el seu paper. L’equip gestió haurà de facilitar l’organització d’espai i temps més adient per tal d’assegurar moments naturals de comunicació. L’equip de tutors i mestres especialistes haurà de treballar conjuntament per dissenyar una proposta didàctica progressiva, significativa, amb objectius clars i continguts que integrin les tres àrees curriculars (Descoberta d'un mateix, descoberta de l'entorn natural i social i intercomunicació i llenguatges).

I els infants seran, com ha de ser, els protagonistes. Faran saber als adults que la llengua anglesa no és només una llengua diferent que serveix per a cantar cançons, sinó una llengua també per aprendre, per descobrir i , fins i tot, per fer saber que, amb els pares, un dia la Laura va anar al zoo.   


No hay comentarios:

Publicar un comentario