La Laura es va apropar a la mestra i va dir-li:
“Teacher, l’altre dia vaig anar al ZOO
amb el meu DADDY i la meva MUMMY
i vaig veure un TIGER, un LION,
un MONKEY i una SERPENT!”
L’aprenentatge de l’anglès a
l’educació infantil ignora un dels perills més grans que, fins
ara, a moltes escoles ha passat desapercebut: les sessions amb
l’especialista esdevenen autèntiques maratons d’activitats
dinàmiques i variades que no contemplen ni pauses ni silencis.
Els nens saben que durant una estona no
pararan de fer coses diferents, però els costarà pair la sessió si no hi
ha temps per al recolliment col·lectiu i individual d’allò que
s’ha fet. Un temps d’immersió sense pauses no
és doncs temps natural per a “viure” l’anglès. La freqüència
és essencial, però la durada i intensitat de les sessions han de
garantir que el nen no es trobi en un moment artificial diferent sinó
en una continuïtat natural d’allò que fa, vol saber i pot ser
cada dia. És per això que sovint s’ha considerat que optar per
petites dosis de vint o trenta minuts tres dies a la setmana és millor que plantejar una
hora només un cop per setmana (drip-teaching).
L’especialista ha de ser model de
llengua, capaç d’interaccionar constantment i aprofitar
oportunitats per ampliar i repetir en anglès les produccions orals
dels infants, sempre reforçant positivament la seva participació.
La introducció d’una llengua
estrangera a l’Educació Infantil és un projecte d’escola i, com a tal, necessita que tota la
comunitat educativa hi jugui el seu paper. L’equip gestió haurà
de facilitar l’organització d’espai i temps més adient per tal
d’assegurar moments naturals de comunicació. L’equip de tutors i mestres
especialistes haurà de treballar conjuntament per dissenyar
una proposta didàctica progressiva, significativa, amb objectius clars i continguts que
integrin les tres àrees curriculars (Descoberta d'un mateix, descoberta de l'entorn natural i social i intercomunicació i llenguatges).
I els infants seran, com ha de ser, els
protagonistes. Faran saber als adults que la llengua anglesa no és
només una llengua diferent que serveix per a cantar cançons, sinó
una llengua també per aprendre, per descobrir i , fins i tot, per
fer saber que, amb els pares, un dia la Laura va anar al zoo.
No hay comentarios:
Publicar un comentario